30 juli 2008

Agilityträning Gudrun Brundin

På väg hem från Värmland passerade vi förbi Lannafors och stannade hos Familjen Brundin för agilityträning.
Efter lite navigationsproblem så sammanstrålade vi med Mamma, Ellen med ylva och Ullis med Moa.
32 gradig hetta och agilityträning. Jag var skeptiskt.
Myra körde första kombinationen skitbra, med fart och fokus och dessutom en alldeles klockren klass-3 ingång på slalomet (den ingången vi haft problem med såklart :P) men sen blev hon påverkad av värmen.
HA, trodde jag det! Camilla, Mamma och Maria konstaterade att det var jag som var feg och inte gav 100% fokus. Efter jag spolat av Myra och rensat skallen på mig själv körde jag igen och kunde konstatera att värmen var det 0 problem med för Myra... Det gäller att jag håller koll på MIN fokus och ger 100% jag också!
Myra har aldrig kört så långa och så mycket handlade kombinationer förut men hon klarade det över (?) förväntan, det visar alltså att jag ska sluta så o fega kvar på samma ställe och köra igång (vilket jag har misstänkt tidigare men varit för feg för att prova :P).

Filmer från träningen:









Ullis och Moa körde också och fy så snyggt det är! Jag som kände mig ringrostig i handligen såg med förundran på Ullis, så vill jag ju ockås handla!

Men nu har jag fått bra grejjer att öva på och saker att tänka på,:
-Jag ska fokusera lika mycket som jag vill att Myra ska fokusera
-Jag ska varva med att träna handling (hurra!) och köra skålträning för att bibehålla släppet.
-Jag ska än så länge stötta Myra genom springa i samma tempo som henne eller låta henne springa före i en bana/kombinationen
-Träna bakåtkedjning i typ M-kombination så jag tillslut har ca 20 hinder på raken

Sen tyckte Camilla att jag skulle träna in Däcket och Säcken så hon kunde dom och sen ta mig ut på en hopptävling så snart jag kan, dvs i Oktober då hon är 18 månader. Hurra så kul att hon tyckte det!
Västerås, Frövi och Örebro är det som har tävlingar däromkring!
Det var en jätterolig och givande dag med nya funderingar och träningsideér!



I pauserna blev det lite valpträning för Ylvas del.


Ulrika och Moa, coolast i stan.



Jag o Myra får instruktioner av Camilla.


Slutsats: jag är så sjukt nöjd med min hund och dessutom ganska stolt över den träning jag hittills gjort med Myra, hon är en sjukt cool hund. Gäller bara att jag också tar mig upp till den nivån ;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

asså jag tror att du har ett "gammalt" medlemskap.. för man får 50 spänn vid 1000 poäng och 50 till vid 2500 och 50 till vid 5000
=0)
Jag samlar.. thihi...
Verkar som ni hade det kanon på "resan"!!!

Leia är ett monster och jag funderar på om vi någonsin kommer kunna tävla i något!!!

Anonym sa...

Aha, så nu lämnar vi tomma kommentarer till varandra?! ;)

Anonym sa...

Nopps.. sheltie =0)
Fast det är bara på fundileringsplanet.. alltså på vad nästa vov skulle vara för något..

Träningen går väl ok, känns bara lite meningslöst att träna just nu. har lixom inget mål!
Vi kan inte ställa ut för ja..
Leia kan inte tävla lydnad för vi kommer bli diskade på tandvisningen.
Leia kommer inte kunna tränas i agility för hon kan inte vara lös på klubben.
viltspår kommer bli svårt att träna eftersom jag inte kommer ha bil!

Jag är såååå negativ just nu.. det hör du va? :P

Anonym sa...

Hehe.. kände att jag behövde det. För att alltid kunna se vart vi är i träningen =0)

Behöver du hjälp med hemsidan?!

Anonym sa...

Haha, nu såg jag filmerna. Det är bra fart i den lilla Råttan! Har också problem med att inte jobba hundra procent. Man blir så arg på sig sjävl. Det är bara träna och träna!
=D