06 januari 2008

Bordercollie-träning

Nu är vi hemma från ridhusträningen. Det är så kul att vi forfarande är kvar i vårt bästa agilitygäng, det är verkligen så roligt! Njuter av varje sekund!
Idag är faktiskt första gången jag känner att Myra o jag dessutom jobbat riktigt hårt med störning.

Vi har kört lydnad, fotgående (går verkligen bra nu, min vad är Myras target och där går hon nöjd och glad), ställande under gång. Lite fjärrdirigering. Allt känns verkligen jättebra och roligt. Hon jobbar så svetten lackar, hon är en riktig miniatyr bordercollie.

Vi tränade också på att stå passivt bredvid agilitybanan när någon körde vilket också gick super. Sen, medan jag hjälpte till att bygga lite banor fick Myra träna på att sitta uppbunden, lika bra. Hon har börjat fatta att jag inte kommer fram till henne förrän hon sitter ner och är lugn.













Sen körde vi även lite tunnelingångar och starter. Tunneln är hon helt tokig i och tyvärr tjuvstartar hon redan som en tok (faktiskt också på prommenaderna när vi tränar starter, trots att det inte ens finns ett hinder i närheten), så jag var stenhård. Inte ett steg fick hon ta. Det gick bättre mot slutet. Släpp på tunneln och kamplust har hon iaf ;)


















Ska börja träna "på riktigt" med henne i agility i Mars är tanken nu....

Idag var det så kallt när vi skulle åka, först var tanken att hon skulle få vara passiv hela passet så jag gjorde en "Raja" (lager på lager :P) men det översta lagret åkte av snabbt!



Känns som att allt flyter på för bra, nu väntar jag bara på att Myra ska bli en galen tonnåring eller så...
Dagens länk: www.freestyleshop.se - ev. freestyleläger för Frida o Emma i sommar?! Kolla under "Läger", "freestyle".

Inga kommentarer: