13 maj 2008

Kamphund

Efter att Myra inte har kört nästan något sen spåret i Torsdags var hon äntligen pigg igår! Pigg, glad och träningssugen! Då hade jag just kommit hem efter 3 timmar på klubben utan middag, men vad gör man inte för sin råtta!
Tog ett lydnadspass med fokus på platsliggning och fotgående. Båda börjar verkligen se bättre ut. Platsliggningen ska jag försöka köra en kort stund per dag och verkligen föra något typ av schema som visar min belöningsfrekvens så jag ser att jag får den så oregelbunden som möjligt. Myra behöver komma igång och ligga längre nu. Igår låg belöningsfrekvensen på mellan 3 och 20 sekunder. I fotgåendet håller jag på att få in en externbelöning så hon inte sackar och så hon får jobba lite mer. Håller på att lägger in lite svängar men där är det jag som klantar mig så.Mamma försöker hjälpa såbra med att få mig att förstå hur jag ska göra en liten halvhalt för att förbereda mig för en sväng men jag kan inte!!! Mycket svårare än någon himla agilityhandling alltså!
Sen blidde det agility! Tränar släpp på hopphinder nu. Tunneln får vara med i bakgrunden men nu har vi fått hindrena till Nyköping så jag vill börja köra släppet på tunneln där. (större plats och bättre tunnel att böja).
Hopptekniken går verkligen helt åt h-vete när jag har externbelöning. Skålen är hon besatt av och kamplesaken blir också för rolig. Måste verkligen köra mycket mer teknikträning innan jag fortsätter. Hjälp hjälp!
Tror jag ska köra mycket cavaletti och studs när jag springer bredvid eller kallar in så hon inte får föör mycke fokus framåt.
Denhär bilden bjuder jag på, bara för att visa att hoppteknikträning är behövligt:
Starterna har blivit så mycket bättre! Jag har låtit henne stå i starten eftersom det är det hon föredrar. Sen har jag verkligen varit noga med att gå tillbaka bara hon flyttar en tass en milimeter. Hon har ett riktigt bordercolliegung (ellern DS om man ska ta Sveas Vilma som exempel :P). Sött!
Som avslutning blev det lite apportering och kamp med skålen. Lägg märke till viktförskjutningen bakåt ;)
Har också insett att jag inte lagt ut någon bild på tillskottet i vår familj! Ellens lilla Ylva måste ju synas lite här också! Världens mest frammåt och orädda valp! Cute! Blir spännande och se vad det blir av henne!
Ja Myra löper, suck suck. Allt jag vill göra är att ta med henne till klubben och köra! Men men det kommer. Igår instruerade jag Dp'n Bullit m husse och matte. Han utvecklas så mycket på bara 3 gånger. Igår visade jag rallylydnad och dom var lika skeptiska som jag till en början men när dom väl kört en gång insåg dom att det var en del att hålla koll på.
Ungdommarna fick också köra rallylydnad vilket varkade vara uppskattat. Sen blev det rabarberpaj då Alex hund fyllde ett år! thanks!
Det är så roligt, Myra är världens bästa hund och varje dag är en lycka med henne Trots att hon ibland har knäck i lurarna och ibland är så knasig att man verkligen undrar om hon har något innanför pannbenet. Men hon är så bra, jobbar så hårt och är sin egen! Alla skulle behöva en liten Myra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Älska viktförskjutning!
Är inte det en alldeles bedårande syn att se en DP kampa för allt i världen?!?!

Vi har köpt ett jätteplockepinn idag! Ska börja träna slalom när vi kommer hem.. hur börjar man egentligen?!?!?!?!

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaamis! inte långt kvar nu =0)