08 maj 2008

Anlag för värme?!

Idag har matte varit dum. Myra har sovit i princip hela eftermiddagen och har varit så trött. Berodde delvis på att det varit full fart här, på värmen och på löpet. Men spår är hon ju alltid sugen på. Så vi drog till bettnas skogar.

Myra gick, jag gav henne mycket space och tryckte inte på henne. Hon som hon jobbade, hon spårade och spårade och det var såå snyggt! Sen märker jag hur hon förändrar sitt spårsätt. Jag blir jätteosäker på om hon spårar ett annat djur men jag lät henne fortsätta.
Tillslut ringar och ringar hon och tillsist orkade hon inte mer. Hon tappade allt vid bloduppehållet. Jag lät henne klara slutet ändå men hon orkade inte ens kampa med klöven.

Dumma dumma matte. Jag skulle inte ha låtit henne ta ett spår när hon var såhär trött. Dessutom kom vi senare på att hon faktiskt aldrig har fått provgå ett komplett alagsspår förut (med bloduppheåll och allt), hon har nog bara spårat med blod två gånger tidigare.
Ja men som mamma sa för att muntra upp mig; nu har jag iaf lärt mig en bra läxa!
Men usch för att det kommer stå på Hunddata att hon inte klarat anlaget... En hund SKA klara anlaget. (kan man iaf tycka :P)
Nu blir det mer vila, löpning och sedan träning i värme (tror det var det som blev pricken över i:et, hon har aldrig spårat i 22 gradig sol....).
Ska snylta lite på människor och be dom lägga och sen ska vi försöka hänga på viltspårgruppen i Hundfolket.

Nu ser planeringen ut såhär: (tidsmässigt vet jag inte, beror lite på hur trött hon kommer vara nu i löpet)
-Ett kort L spår med högervinkel där jag ska fokusera på att ha blod, bara klöv, blod, bara klöv osv.
-Ev ett spår till, ett lite längre blixtspår
-Ett anlagsspår
och SEN blir det till att försöka igen!

Irriterad på mig själv är jag! Nu får vi ta nya tag. Tur att solen skiner iaf!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen söta raring, det är ingen katastrof - vi vill inte ha begravningsstämning här på din fina blogg. Låt du Myra löpa klart och på't igen. Hon är faktiskt jätteduktig på spår och du ska inte anklaga dig själv. Ger inget. Bryt ihop och gå vidare :)

Anonym sa...

Myrlingen är ju en zombie när hon löper, and shit happens - over and over again.
Pussa den lilla sorken!

Anonym sa...

Tråkigt att höra, men det man inte dör av lär man sig av. Kanske matte behövde sig en läxa och Myra tog chansen att ge dig den =P.
MiniMyra kommer klara detta längre fram, det är jag övertygad om.
Låt henne nu löp-vila och sen full fart igen. Hoppas att hon slipper skendräktigheten denna gången!
Leia verkar ha klarat sig faktiskt, lite stora tuttar bara ;)

Big huggsi huggsi från Gbg!

Anonym sa...

Hej!
Kul att du tittat in på min blogg, fortsätt gärna med det!
Jag och min sambo åker ner till Sölvesborg och hämtar hem våran första hund den 17 maj. Super spännande! Han heter Frontpages Legolas och är en Norsk Lundehund. Du kan gå in på www.lundehund.se om du vill veta mer om rasen.

Ha det bra! Lena