13 maj 2008

Agilitymera!

Myras träningslust är på topp nu!
Idag har jag varit hemma och valpvakt med Ylva. Så Eskil och Myra har fått alldeles för lite tid. Ylva är en knasig valp som verkligen vill stå i centrum. Så fort hon piper det minsta så ställer sig Myra bredvid mig och piper lite också. Ja jag har verkligen glömt hur mycket jobb det är med valp, det är ju egentligen först nu som jag kan börja arbeta med Myra "på riktigt", även om vägen hit var extremt rolig och lärorik.
När Ellen kom hem tog jag ut min råtta för lite agilityträning! Först värmde vi upp med lite freestyle. Borde egentligen börja jobba för att sätta ihop ett program och debutera i Skarpnäck den 20 September...
Dagens träning blev iaf:
-Att ta däcket från många vinklar och avstånd
-Hoppteknik med 3 hinder olika avstånd och höjder
-Hinder+slalom

Försöker just nu fokusera mest på "fram" och "hindernamnet". När jag säger fram så ska hon fortsätta fort fram efter hindret. Varvar mellan att låta en leksak/skålen ligga där från början och kasta en leksak när hon är på sista hindre. När jag säger hindrets namn så ska hon hoppa men inte fortsätta så långt och vara beredd på en sväng eller byte efter. Hon fattar kvickt som tusan!
Idag har hon faktiskt inte rivit eller slagit i ett hinder heller! *peppar peppar* Jag har inte släppt henne förrän hon stått eller suttit fint och balanserat och verkligen satsat på fokusen.

Det blev ett bakombyte på däcket, finfint!
Det är verkligen jättekul att hon kan arbeta så fint och släppet håller på att verkligen komma nu! Jag måste bara se till att jag arbetar mycket med avstånd mellan mig och hindrena när jag springer, jag har sprungit väldigt nära har jag märkt. Men jag kan skicka henne över och kalla in utan problem, men jag skulle vilja kunna ha några meter mellan mig och Myra när vi springer tillsammans. Får någ köra skålen där och göra henne lite "övertänd" framåt så hon kommer in i "tänket".

Hundsommar här är vi!

Sen tog vi en mysig stretching och massagestund i solen. Efter det fick myra träna lita på att ligga passivt och vänta medan jag plockade ihop grejjerna och sen fick hon ansvara för att apportera sin skål in. Assistanshund nästa ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

jiiises krajst. jag blir så trött av all din energi :)