01 december 2007

Omotiverad matte?!

Skulle jobba 9-17 idag och sen hem till en kompis o laga lite mat och ta det lungt, en låång dag utan min Myrapyra...
Fick den briljangta idén att på morgonprommenaden ta med mig klicker, leksak och massa godis. Hade allt perfekt planerat i huvudet. Gå en uppvärmningsrunda med en uppmärksam och glad hund och därefter köra en perfekt mix av lydnad och freestyle ute på en grusplan i närheten. Riktigt arbeta som ett ekipage tillsammans och leka och leka. Sen gå hem och ha en utmattad hund som hade fått jobba för dagen.

Den lilla lilla bagatellen jag glömde var:
1. jag har en dvärgpinscher
2. jag har en dp som inte gillar regn.
3. Det regnade
4. jag har en dp som inte gillar blåst
5. det blåste...

så istället för min härligt planerade prommenix blev det en prommenad där Myra gick två meter bakom med nosen i backen, sur som ett bi (hade inte tagit på henne hennes regntäcke eftersom det inte regnade de första två minutrarna vi var ute...).

Väl på grusplan (jo för jag gick fortfarande dit, jag hade inte tappat hoppet om en härlig utmattande tränignsstund) hade jag en hund helt ointresserad av klicker, leksak och godis (vilket typ aldrig händer..). Hon stod bredvid planen medan jag sprang tusen varv runt för att få igång henne.
Det slutade alltså med en matte som var slut innan hon ens kommit till jobbet och en hund som blev superpigg så fort hon kom innanför dörren.
Vissa kanske i denhär punkten skulle tycka att jag hade en ouppfostrad hund. Jag tycker hon var smart, jag hade faktiskt inte heller såå stor lust att gå utanför dörren.

Först måste jag träna att gå ute i regn och rusk och njuta av det innan jag kan "smitta" av det på min hund. Sen ska ni få se på freestyle ;)

Föressten så har Ellen och jag planerat när vi ska debutera i lydnadsettan; 16/8 Nyköpings BK, Be there!

1 kommentar:

Anonym sa...

Puh, jag fick leta efter Siri innan jag fick med henne ut igår morse.. Men som sagt, vi kan ju förstå dom:-)