03 april 2008

Träning träning

Idag höll jag och Ellen i hundsportdelen på vår aktivitetsdag. 13 hundar och 18 personer blev vi sammanlagt. Vi fick en jättefin dag med matsäck och spårande. Myra fick hänga med och miljöträna utan att spåra. Kul men konstigt nog viftade hon på svansen åt ALLA! Hälsade till och med på vår lärares dotter, hon hälsade lixom och pussade ett BARN i ansiket, hurra! Tyvärr dog kameran innan jag hann ta första bilden, blää!
När jag kom hem fick hon ensamhetsträna medan jag var med en kompis, gick jättebra eftersom hon var så trött! Det var här hennes trevligt sociala bemötande försvann för när jag släppte in Mathias genom dörren började hon skälla och blev extremt upprörd, främlin till att komma hit o störa! Men hon fick vara i buren med ett ben så blev hon någorlunda nöjd. Får se hur hon reagerar när han kommer tillbaka ikväll...

Försökte också filma hennes balansträning men det krånglade när jag skulle lägga upp det på youtube så jag orkade inte pilla med det mer.

Igår beställde vi äntligen lite nu hundträningslitteratur, tacka $ att den är så låg :P
Blev 4 böcker sammanlagt:
Focus not fear; training insights from a reactive dog class
En bok om oroliga och rädda hundar och hur man kan arbete för att sänka stresnivån och hjälpa dom att fokusera i stresstiga miljöer.
Verkar riktigt intressant, tror det säkert kan hjälpa myra som blir lite stirrig när det är störningar.




Getting Started: Clicker Training for Dogs
Kort och gott en bok om klickertränig.

Skitbra då Ellen inte kommit igång något med klickern än, hoppas att det blir en bra bok till henne!





"When Pigs Fly!: Training Success with Impossible Dogs"
En bok om klickerträning för de raserna som sägs vara lite svårare. Boken beskriver hur man kan ta tillvara på hundens naturliga egenskaper.

Vi kunde inte låta bli att köpa denna, egentligen kanske vi inte har jättemycket nytta i träningen men något lär man sig alltid. Dessutom är framsidan helt underbar!


och tillslut även denna (äntligen!):

The Culture Clash
Handlar om relationen mellan hund och människa, författaren berättar om upplevelset med egna hundar och hundar hon haft på träning. Berättar om det viktiga med alla hundens behov.

Denhär har jag velat läsa jättelänge, alla säger att den ska vara skitbra så jag har höga förväntningar!

Nu hoppas jag dom kommer snaaaart!

Inga kommentarer: