04 april 2008

Slalomplan

Nu har jag lagt upp en plan för slalomet. Just nu är det så att vi tar ett slalom innan en prommenad och ett efter. Men även om jag försöker variera mig känner jag att vi måste få lite struktur!
Dethär vill jag kunna bocka av för varje steg/ska kunnas till slutändan:
Under varje punkt vill jag att hon ska klara:
-Varierade ingångar; kunna skicka runt henne runt 1:a porten, typ klockan 11 och kl 1 ingång från långa avstånd.
-Variera avstånd; kunna skicka henne in från 7 meters avstånd och jag står kvar.

-Vänsterslalom alla ingångar.
-Högerslalom -II-
-Framförbyte
-Bakombyte; varva mellan att klicka ut och ingångar så hon får en säkerhet+externbelöning så hon får framåtfokus.
-Inkallning genom slalom: forsätta att jag backar framför henne medan hon tar slalomet och så småningom ha längre och längre avstånd mellan oss.
-Kunna springa om henne i slalom; Här behöver jag tips för hon gillar det inte!
-Kunna springa åt ett annat håll medans hon tar slalomet; exterbelöning med fokus fram medan jag successivt rör mig åt ett annat håll.

Det jag måste få in för att kunna gå vidare är att ge Myra externbelöningar i slalomet. Just nu är hon så het på skålen eller sin leksak att slalomet inte finns. Måste på något sätt bygga mer värde i slalomet.

Ja min knasråtta är så bra så, nu har hon tagit ett klockrent 6-pinnars och ett 4-pinnars med bakombyte+högerslalom och ettt 4-pinnars där jag stog kvar själv och kastade belöning efter två pinnar.
Igårkväll kom en kompis förbi, i börjar var Myra upprörd och skällde o skällde och fegade som bara den. Gissa hur kvällen slutade.. Jo Myra blir kär i Mathias och kan inte låta bli att ligga o pussa på honom, efter lite bus så somnar hon på hans arm. Ja ibland undrar man vad som föregår sig i hennes lilla huvud!

Nu njuter vi av ensamheten hemma, sovit länge och tränat ostört! På söndag ska vi kolla på systers nya valp!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hejsan! Vilken fin "pinne" du har...hon verkar vara duktig på agility också! Kika gärna in på vår hemsida http://tismil.cybersite.se

hälsn. caisan

Anonym sa...

Du är ju sinnessjukt duktig med din träning... Jag blir alldeles IMPONERAD!! Som vanligt då. :)
Gissa vem som vill låna "When Pigs Fly!: Training Success with Impossible Dogs"? Om inte annat för att köra upp den på ett mörkt ställe på min rasistiska lydnadsfröken ;)