29 april 2008

Nu händer typ allt!!!

Yes massor har hänt!
Söndagen: Freestylekurs på Linköpings hu! En härlig blandning hundar med allt från Puli till Bordercollie till Dp, en total mix alltså!
Pratade om belöningar, externbelöning (fick lite idér om hur jag kunde få det att funka med slalomet), lärde oss en jättebra lek som man kan träna upp hunden att lyssa på vad man verkligen säger (vilket Myra har lite problems med eftersom hon gärna gör allt på en gång)... Sedan fick vi prova lite freestyle utan hund, fick lite tips ur Domarnas synvinkel på hur man kunde tänka när man gjorde ett program, kollade lite freestyle från Mydog08 (hurrey vad jag vill ha den filmen lixom!) och sen körde vi såklart med hundarna. Fick prova att dansa till lite olika musik med olika takter så vi kunde förstå olikheterna. Yvonne och Monica är verkligen jättehärliga instruktörer som engagerar sig och tar tid att förklara!

Myra snurrar och på bild på två vår sedvanliga pose!
Jag var ju där för att verkligen veta hur jag kunde arbeta oss mot tävling och vad som gällde och fungerade i praktiken. Allt fick jag svar på+ lite till! Förhoppningsvis om inte Myra är seg av löp så kör vi godisklass i Linköping den 31 maj! Ska försöka snurra ihop något kul men då vill jag egentligen bara göra Myras (och min) debut så rolig som möjligt!
Tack för en rolig och trevlig dag alla härliga människor! (Gunilla jazzade loss och visade oanade talanger hon!)





Efter kursen gick vi ut och snyltade lite på Linköpings hu agilitybana som stog uppställd. Körde först lite tunnel ur olika vinklar och tränat på att "trycka" in henne i tunneln, går jättebra. Sedan lade jag till ett hopphinder, sen flöt allt verkligen på bra och Myra kändes kanon så rätt var det var hade hon provat sin första kombination (på riktigt), kanske var lite svår för att vara en första kombination men hon tog den klockrent och jag kunde stå i mitten och skicka runt henne så det kändes riktigt kul! *stolt matte*
Banan:

Måndag: Ungdomsträning, kaos som vanlig men jag och Ellen instruerade så gott det gick. Tränade torrhandling, starter och rallylydnad. Mitt i allt ser jag en black-and-tan dp som står vid kanten! Jag springer iväg och lämnar stackars Ellen med typ 16 ungdomar och deras hundar! En liten coolinghane på 6 månader från Ronelkans, och det bästa av allt så ska de börja träna på klubben!
Jag hade en speedsektormöte med "min" nya kompletta agilitysektor och drog sen ut till dp-människorna (äntligen ett vettigt folk!) så Myra och Bullet leka dp lekar! Och som dom lekte och slampade sig! Dom hade inte fått någon plats på valpkurs så jag erbjöd mig att hjälpa till lite så vi kunde bolla lite idér och träffas och träna på klubben en gång i veckan. Så på måndag blir det dpträning för hela slanten! Hurra så roligt! Dessutom ett par lite yngre människor också! Tänka sig!

Igår ringde vi också och bokade in anlagsspår till Myra, håll tummarna för oss den 8/5 kl 18.00 piip!
Onsdag: Maria o Whipprorna kommer o valborgar med oss! Ser så fram emot det, dom är grymmast!
Torsdag: Myra o jag miljötränar i Söderköping på agilitytävlingar o hejjar på Mervi, Maria och Ulrika med hundar!
Nu har vi just balanstränat lite grann, Myras vårkänslor spritter i kroppen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
vilken kanonblogg du har...
Ska fortsätta läsa och lära om er framfart med träning...ser och verkar att vara hur kul somhelst...

Heidi & Rocky
www.123minsida.se/geishasrocky

Anonym sa...

Men Hanna, så mycket hundigt som händer i din blogg kan man ju tro att du varken har skola, vänner eller familj! Fast jag var faktiskt med hela freestylen och idag har det varit barnkalas (tårta, ljus, ballonger vid grinden, såpbubblor och inbjudningskort) på vår veranda. Och i skolan har det ju gått jättebra på sistone (också). Hm...

Anonym sa...

Skola? Vänner? När man har HUND?? Näej, det kan jag inte tro :)
Här i bloggen rockas det som vanligt! Vi som arbetar (jag och Rajtantaj, Snaw sover bara nu) är helt utslitna och vet inte när vi kommer loss i morrn, eller om vi får ut vår nya bur från något konstigt ställe där den hamnade när vi inte var i verkstaden och kunde ta emot den idag, men vi ser fraaaaam emot att träffas!

kraaam