30 september 2008

Agilera mera

Eftersom jag slutade 12 idag (som alla andra tisdagar) och inte har mycket plugg bestämde jag mig för att placera råttan min i cykelkorgen och åka upp o träna agility eftersom jag faktiskt har en planering att följa.
"V. 40
Tis: Hel bana (en av dom från Åtvidaberg) alt. Slalomträning"
Eftersom jag var HELT ensam på klubben (lyx) så var en hel bana uteslutet, orkar itne släpa fram alla hinder. Fick bli slalomträning vilket visade sig vara välbehövligt.

Blev den här kombinationen:

Härligt flytig med bra slalomingånsträning.
Kampade upp Myra i härlig kamp och så snart jag värmt och startat henne tappade jag henne redan i svängen efter första hindret.

Tog tillbaka henne och satte på fokus till 100%, tada vilken skillnad!
Märkdes dock att det var ett tag sen vi körde slalom. Kl 3 ingången på första slalomet gick bra alla gångerna, MEN det andra slalomet gick inte alls bra. Dåligt vill jag nästan kalla det. Vet inte om det beror på att jag inte hade lika mycket fokus i slutet av banan som i början eller om vi tränat den ingången dåligt, eller om det är för att vi inte alls tränat slalom på länge eller om det var jag som handlade helt knas.
Det spelar KEINE ROLLE, det gäller bara att träna på nu!

Efter lite vila körde vi tighta svängar med framförbyten, från både höger och vänster sida. Kändes faktiskt mycket bättre än jag trodde och jag själv kunde faktiskt se att Myra tightade upp svängarna :D

Efter att jag hade plockat in hinder och varvat ner och var på väg mot cykeln såg jag balanshindrena nere på planen...
-Hm, gungan har vi aldrig kört...
Och för första gången i Myras agilitykarriär vill jag faktiskt påstå att jag gick alldeles för fort fram. För jag kunde inte låta bli. Jag ville prova.

Gungan körde jag metodiskt. Ställde henne på nedfarten och var beredd med klickern i högsta hugg. Klickade så fort hon bugade. Vips så hade jag en bugande hund på gungan. Tränade från höger och vänster och provade till och med lite omvänt lockande. Provade också att gunga lite på gungan när hon bugade, smällde till och med ner den en gång i backen. Hon var så grym! Tacka vet jag all balasträning och gungande i lekparker och på ikeas barnleksaker. Så här vill jag inte påstå att det gick för fort fram för att vara en första gång på gungan. Nope, Myra var helt med på noterna.


Eftersom det gick så bra fick jag en liten lyckokick och var bara tvungen att prova om något av RC't som vi började med i somras satt kvar. Upp- och nedfarten på balansbomen låg på bordet s¨å det var inte högt. Jag pekade mot balasen och sa "upp" . Myra rusade upp och rusade ner, MED fina kontaktfält. Helt exemplariska faktiskt.
Här var jag klantig igen.
-Åh, undrar om det var nybörjartur eller om hon faktiskt fixar dethär?
Så jag skickade upp henne igen samtidigt som jag sprang med.
HON TOG KONTAKTFÄLTEN IGEN!
Blev en eller två lyckade repetitioner till! hurra hurra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fniss.. Myra ser helsöt ut när hon bugar juh. Leia ser mer ut som en strechande vovvis... =P
Sööööööt! Saknar!!