03 februari 2008

Träningsplanering agility

yepp, ska köpa ett sk. 5-gångers kort till träningen i ridhuset nu! Känns jättebra, det är typ 10 gånger kvar och jag kör 5, på så sätt får myra sin passivitetsträning och hon får inte heller förväntningar om att vi ska köra agility varje gång vi är i ridhuset.
Har iaf gjort en liten planering:
Gång 1:
-kort tunnel
-lång tunnel (förhoppningsvis böjd också)
-Säcken
-Lite kamp på gundbrädans kontaktfält
+ev. lite spring på liggande A-hinder.

Gång 2:
-Släpp på tunnel (skålen)
-Ev börja bakombyten
-fortsatt kamp på gungan
-långhopp
-ev tunelkombination

Gång 3:
-A-hinder springande (fortfarande liggande)
-Gungan (börja längre upp och låta gungan vippa liite mer)
-hopp-tunnel
-Tunnelsläpp
-Ev. Framför och bakombyten (beroende på hur mycket släpp vi har)

Gång 4:
-hopp-tunnel-hopp
träna släpp och fart, ev sätta ihop till en sväng, byta ut tunneln mot säcken och böjd tunnel.
-Balansbommen?
-Långhopp

Gång 5:
-Velodromen?
-Köra ett slalom?
-Gungan börja minst från mitten

Träna hemma:
  • Framför och bakombyten utan hinder
  • Aldrig en hund bakom ryggen
  • Hopp med släpp och kanske byte
  • slalom
  • starter
  • armbyten

    Får bara komma ihåg att inte köra för mycket, sån tur är det ju egentligen bara hoppet och slalomet som tar lite mer tid dom andra grejjerna behöver jag ju bara mig själv, myra, godis och en leksak för. Så typ en grejj/dag.

Wihe så kul det ska bli! Får se om planeringen håller!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Va kul att höra om era äventyd och träningar! Hoppas det gick bra i kväll! Kram Amanda

Anonym sa...

Kul att läsa om era agilityträningar och mål! Har oxå en DP som jag tävlar och tränar agility med. Är hur kul som helst! Är det ok om jag länkar till din blogg från min hunds hemsida?
Mvh Amanda & Vincent
www.freewebs.com/mandaw

panapunk sa...

the imagination is more important than knowledge.

Anonym sa...

Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiie.
Är du äntligen hemma, har saknat dig i cybervärlden!
* big hugs*

Sabina sa...

Härligt att du delar med dig av din planering:) Jag har en liten blandishane som jag kör agility med, det är verkligen en sport man blir fäst vid! Vi går nybörjarkursen just nu, Lukas är bara 11mån än så länge..
Lycka till med träningen till dig och Myra!