24 februari 2008

Hundträning i ett nötskal. Eller?

Dagen började tidigt. Myra och jag tog en snabb prommenad och åkte sen till flen för uppfödarutbildning. Lars Fält berättade om etologin, intressant och nyttigt! Dessutom var Maria och Snawa också med, vilket inte var helt fel. Vet inte om det är Myra eller jag som gillar deras sällskap bäst.
Sen bar det av till agilityträning, Myra fick köra några tunnlar med skålen, hon börjar få ett litet släpp iaf... Ritigt kul! Men det var mycket folk på träningen idag och lite kaos och eftersom vi redan var ganska möra så blev det lite passivitetsträning istället...

Jag har glömt hur mycket man kan lära sig bara av att titta på när andra tränar, både bra och dåligt.
Jag har iaf kommit fram till att jag inte har det minsta bråttom med Myra, jag vill leka fram träningen och istället för att fokusera på hur många hinderkombinationer hon "klarar" (utan fart, koll och släpp...) fokusera på överträning. Tex från vilket avstånd jag kan ge henne ett kommando och hon ändå tar hindret, på hur många olika sätt jag kan röra mig/springa och hon ändå tar hindret, På hur många störningar som kan vara runtomkring på olika avstånd och hon ändå tar hinder. Helt enkelt bygga värde och en trygghet i det hon gör.
På lydnadsdelen vill jag också överträna och bygga träningen på det som blir rätt.

På träningen idag började vi prata om att hyra in instruktör igen (sist var det ju Camilla Brundin, vilket var extremt roligt och lärorikt), och visst jag förstår att man vill träna allt som går med sin hund (fråga mig :P), men hur mycket hjälper en instruktör om man inte ens har motivation på belöningen eller om vi tar agility som exempel; en hund som KAN alla hinder och har ett släpp på dom. Vad ger en instruktör där?
Nej jag har kommit fram till att jagsjälv kan gå hur många kurser jag vill och som ekonomin tillåter men UTAN hund! Jag har så mycket kvar jag kan lära henne. Till att börja med tex hela grundfärdighetsschemat i lydnade, alla agilityhinder, tusenmiljoner balans och cirkustrick. Bara som några exempel.
Jag kan istället gå på kurs och suga åt mig all kunskap och sen föra över det på Myra när JAG känner att hon är redo att ta in det.
Jag ser verkligen fram emot fortsättningen av detta hundår! Jag hoppas på att vi ska träna ROLIGT, det ska bli utmanande att hitta på träningssätt och så roligt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaa, alltså eftersom att vår dator lever ett eget liv så har jag inte kunnat fixa med filmerna... Ska självklart göra det så fort jag kan, men hade inte tålamod igårkväll kl 22.00 :S Såg dem i slowmotion igår, intressant men man vill ju se i fullfart.
Puss&kram