23 februari 2008

I'm an agilitynerd, Myra är min trogna vapendragare!

Nu är Myra och jag hemma igen efter två uppfriskande och lata dagar hos Mormor och morfar ute på landet. Riktigt mysigt och Myra har uppfört sig mer än bra. Hon fick vara ensam med dom en kväll då jag träffade lte kompisar och när jag kom hem halv ett på natten så hade Myra legat lugnt och sovit i mormors säng :D Härligt!

Jag utvärderar veckan som gått nu då det är uppfödarutbildning och agilityträning för hela slanten i morgon....

Agility:
-Köra en repa 3-pinnars slalom 1ggr/dag, inte mer och inte mindre. Klicka från olika vinklar och avstånd och försöka ha externbelöning
Har inte kört ett per dag men tre dagar har jag kört några övningar, bla ovanstående. I måndags fick hon även köra trepinnar och tunnel efter, med bravur! Så godkännt där!
-Släpp på två hopphinder i följd
Släpp på ett hinder har jag kört en del, vilket har gett resultat. Körde två hopphinder idag men Myra blir för ofokuserad på kroppen med skålen så jag ska köra att jag springer bredvid henne några gånger så hon får in "dubbelhoppen"

Lydad:
-Sitt träning ute
Oh yes! Med finfina resultat, tacka våren!
-Apportklickning
Klickat apport på skedar och kampleksaken, har börjat klicka när hon håller emot när jag drar i apporten, skitkul. Myra förstår verkligen grejjen!
-Fotträning
Nja, det har jag inte lagt något vidare krut på....
Freestyle:
-Klicka backa
Jo en tre-fyra gånger iaf, blir lite bättre men utvecklas inte så som jag vill...
Övrigt:
Kampa med mer störning, träna "tack"
Har tränat mycket tack och kampning i lite störande miljö, sen jag börjat träna kampa med omvänt lockande har det verkligen hänt grejjer, Myra kampar för kung och fosterland!

Extra träning: Har fortsatt klicka för lyft med hö-bakben och har börjar klicka för lyft med vä-bakben. Har också börjat klicka in buga :D

På agilityn i morgon hade jag tänkt;
-Kampa på kontaktfältet på gungan
-Säcken
-Långa tunneln, böjd och ev bakombyte (beroende på hur hon känns)
-Låta Myra LUGNT och PASSIVT titta på när andra kör tunneln (hon har insett hur kul den är och blir äckligt avundsjuk på alla andra som får köra...)

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, vad snuskigt engagerade ni är! *suck* vad vi har blivit slappa, men men.. Vi tränar iofs varje dag ändå =0)
Ha det kanon, kanske ses något i påsk?