02 november 2008

Dvärgwhippet, vad annars?

Im in love with lure coursing tror jag! Bland det härligaste jag varit med om!


På Flens bk mötte jag o Sara upp Maria med prinsessor. Det blev en samåkning som hette duga, 5 hundar och ett oändligt lösbladssystem packade vi in oss i vår låne-bil.

Quince tyckte att det blev trångt i baksätet och ville mycket hellre vara framme med oss.
Väl framme packade vi upp stolar och placerade oss bra vad banan och i solen, underbart skönt att i November kunna sitta utan jacka och bara njuta!
Skrev upp oss alla för startordning, MYRA FICK OCKSÅ VARA MED!!!! Lycka!
Förutom våra 5 hundar var det ett stort fång whippetar till, massa läckra Salukis, två italienare och två andra coola hundar jag inte kommmer ihåg rasen på. Och en CORGI!!!!

Så här såg våra hundar ut när Miki skulle köra:(Kan meddela att alla hundar såg ut såhär och det LÄT! Tillslut lät Myra som en galen kanariefågel o bara skrek och skrek av iver.)

Så här såg Miki ut i starten, läääckert! Det var så häftgt att se vinthundarna springa, när man såg det förstog man verkligen var dom är gjorda för att göra!

I pausen hade vi det inte så tokigt, Marias kladdkaka, sol, härliga hundar och bra sällskap!
Sen var det Myras tur, min lilla råtta skulle springa hela långa banan själv! Med en munkorg á la hanibal lecter (för er som såg "När lammen tystnar" igår). Men sööööt!
Först ville hon verkligen inte ha på sig den och jag undrade allt hur det hela skulle sluta. MEN

Hon drog iväg som om hon inte gjort annat, visst inte snabbt eller graciöst som en whippet eller Saluki (mestadels av springtiden låg hennes bakben högre än manken), men hon sprang hela loppet och tyckte nog att det var bland det roligaste hon varit med om.
Jag stog i starten/målet med tårarna i ögonen och bara såg min lilla råtta springa allt var hon är värd utsträckandes i full galopp i solen och bara var lycklig! Helt obetalbart!

Sen var både Myra och jag lurecoursing-bitna. Jenkus; ser du att jag också har en surikat-dp nu!!!

Raja som först körde ett träningslopp körde ett provlopp sen, som hon klarade galant!
(ser ni hur hennes mun ser ut, Raja LÄT hon också!)
Snawa klarade sitt provlopp också, supersnyggt! Visst är hon läcker i tröjan, lite Rocky över det hela!Quince, den lilla prinsen ar lite osäkrare, emellanåt var trasan rolig - men det var roligare om någon annan sprang med också, 2:a varvet kan jag meddela att Maria sprang med hela kilometern! Efter att han kört andra varvet var han i alla fall helt taggad!


Mot slutet när Quince och Myra var trött och fridfullt låg i bilen och sov smygprovade jag på hur det är att vara Salukiägare, här med en superläcker saluki från kennel Al Alim.
Åh så nöjda, glada och trötta begav vi oss hem sen. Myra har sprungit benen av sig i sammanlagt 2 kilometer och jag är mäkta stolt och imponerad över min råtta! (Kan meddela att de andra som var där o tränade med sina hundar nog var lite imponerade dom med, dom sa iaf att hon "följe trasan bra och låg fint på banan")


Tusen tack för en galet bra Söndag, jag vill köra meeer!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för grattiset! Ja, jag är så nöjd med vår prestation. Visst kan vi mycket bättre än så men vi hade så skoj, å det är huvudsaken.

Va söt Myra var med munkorg, jag bara skrattar när jag tittar på bilden. Hon ÄR verkligen lik Hannibal.

Vilken kanondag ni verkat ha. Skulle oxå vilja testa det där. Får jag nog ta å göra. Är oxå avis på den oerhört vackra Salukin du står å håller, VILL HA!

Ha d gött

Ullis å Puma

Helena, Quince och Otto sa...

Tack snälla Hanni för att du gick upp tidigt och tog min hund med dig när jag var tvungen att jobba. Är gryyymt avundssjuk på er allihopa. Men nästa år, då du!

Kan meddela att Myra fortfarande bara lyser av belåtenhet över dagen :)

Anonym sa...

Åh vad roligt *vill också*

Naaw.. har Myra äntligen blivit en dp *tår i ögat*
Saknar er som tusan, det lutar åt sthlm i helgen, kommer du på lördag till himmelska?

Sanna sa...

Grym är Myra med munkorgen!
Man kan riktigt känna farten i denna sport genom dina bilder!
Vill också prova detta - Jenkan ska vi se om vi kan få till det med lie LC i Götet?

Anonym sa...

Vad söt hon är i munkorg. Ni verkar haft en toppendag. Vi vill också pröva LC, men träningarna här nere har krockat med vår lydnadsträning...

Sara och Miki sa...

Underbar underbar dag!! Myra var nog coolast idag :) Miki har sovit heela kvällen och jag med. Hoppas hoppas det blir en träning till i november :) Kram! Ps. Kolla din mail :D D.s

Anonym sa...

Å va kul! Ja L-C är bara det roligaste som finns! En riktig racer-råtta du har! Jag längtar tills nästa säsong! Våran bana ligger under snö nu!

Anonym sa...

men shit!! det där så verkligen kanonroligt ut!! förstår att det var grymt kul =o)

när var det ni skulle debutera agilityn? har massor att göra så jag uppdaterar mig dåligt...
ha det bäst!!
propiraya.wordpress.com