16 juni 2008

Moment LK1

Vad ska göras med vilka moment innan lydnadsdebuten?

Platsliggning: Överträna med avstånd,tid och omvänt lockande. 2 minuter fixar Myra men 4 minuter? Se till att hon inte sätter sig förrän jag kommenderar det när jag kommit tillbaka i utgångspositionen.
Tandvisning: Hela momentet kvar! Börja med att själv peta på henne när hon sitter ner.
Linförighet (med koppel): Träna uthålligheten, introducera exterbelöning. Se till att hon har fortsatt fokus i språngmarschen. Träna också i koppel...
Platsläggande under gång: Omvänt lockande i läggandet, se till att hon inte sätter sig upp så fort jag kommer tillbaka i utgångposition. Träna dumrutan?!
Inkallning: INGEN TJUVSTART vid inkallningen, ÖVERTRÄNA!
Ställande: Omvänt lockande i läggandet, se till att hon inte sätter sig upp så fort jag kommer tillbaka i utgångposition. Träna dumrutan?!
Apportering: Momentet knappt påbörjat!
Hopp över hinder: Har inte börjat men denhär delen tror jag inte att det är några prblem med, ska prova hela momentet imorgon.
Helhetsintryck: We rule!

Summan av kardemumman är alltså två moment som måste startas och resten av momenten ska övertränas bara för att motivera Myra och göra mig 150% säker på att hon kan!
Sen är det bara jobbet med att länka ihop hela programmet :P

Med Myra är lydnaden en fröjd, ska bli spännande dethär!

1 kommentar:

Anonym sa...

Lite kommentarer från moi =0)
Linförighet:
Träna MYCKET med koppel, risken finns annars att hunden bara gör 110% när kopplet är av och inte har full fokus när kopplet är på, för att den inte känner att det krävs något då.
Apporten:
Träna minilite och ofta!
Om du är bombis på att hon inte blir frustrerad så går det att klicka.. jag har klickat små-små delar..
Platsliggning:
Lura Myra, gå fram och tillbaka!
Inkallning:
I 20 fall av 10 så kallar jag inte in Leia.. utan går tillbaka..
Hopp över hinder:
När jag och Leia "träningstävlade" hade vi aldrig kört hoppet innan. Hon satt 1½ meter ifrån hindret och förstod vad som skulle göras ändå!

Jaja.. lite flumtankar från mig!

Vad tror du om vår helg:
Fredag: Ö-visit (spånar om vilken)
Lördag: GMBK?!
Söndag: Bakis och skogsprom?!