22 juni 2008

Klickerkloka klickertränare

Myra är världens bästa klickertränare. Hon om någon har fått mig att förstå vad/hur/när man ska höja kriterier, hur och var man bäst ska belöna för att få ett actionfyllt moment.
Hon har också lärt mig att det gäller att ha rätt attityd när det är träningsdags. Det här med attityd inför ett träningspass är något jag har fått experimentera lite med. Min förra hund, spanieln Sparven behövde knappt någon motivation alls. Hon var spaniel och för henne var jag världens bästa belöning. Men när råttan kom in i mitt liv ändrades det. Ja för hon gör inte saker för andras skull inte. Det var just dethär jag ville ha hos min hund, en egen vilja och ett måste från min sida att motivera. Nu experimenterar vi lite, oftast får vi börja ett träningspass med att kampa eller springa och busa med varandra, hon ska ha dendär busiga blicken och hörntanden utanför, DÅ är det träningsdags!

Idag har vi klickat, bara busklickat. Det var längesen, tyvärr! Måste bli bättre på att klicka trix på olika platser och inte bara hemma.
Dansa - Här är det lite kriterier som måste fastställas, men det går jättebra och hon reser sig med 110% kontroll, nu håller vi på att utåka "stå" tiden.

Backa - ja, dethär var längesen vi körde. Idag gick det bra, jag höll på kriterier och varvade med att slänga godis och att hon fick komma fram o hämta.

vänd om - nytt trick på g, till freestylen. Hon börjar nos mot nos med mig och ska sen vänta sig om ut åt vänster så hon kommer hamna "före" och med rumpan mot mig.

Burlekar - fokuserade på en actionfylld start, hon är seeg här. Bättre belöningar och mer träning. Tror jag ska pilla lite mer med omvänt lockande när hon är i buren så hon verkligen får leka!

Koppelkamp - yesyes nu har vi börjat klicka apportering av kopplet och kamp med kopplet (en agilitymålgång är aldrig för tidigt att börja träna ;) Det tyckte hon var jättekul, bra träning för apporten också.

Utställning - Håller på att klicka in henne i utställningskopplet. Nu håller vi på med första delen. Att hon ska ta in huvudet i öglan. Lite svårt i början då hon drog, bet, kampade med kopplet (trots att det är ett heelt annat koppel än det vi använde ovan, dessutom höll jag dethär kopplet på ett helt annat sätt än föregående), men snart trillade poletten ner och hon tyckte det var kul.
Sen ska jag dra åt k/b, dra lite försiktigt uppåt i det k/b, gå ett steg k/b, Myra får gå ett steg själv k/b, osv. Blir nog spännande dethär!

Började också träna in externbelöning. Körde lite ligg, sitt, fotgående, stegförflyttningar åt höger och det blev mycket mer "schvung" i henne då, dethär ska defenitivt utvecklas! Måste också börja träna linförighet MED koppel nu och inte bara fot...

Tur att jag har en sån racig råtta! Idag är hon mycket piggare än igår (inte så konstigt eftersom hon i princip sov från kl 12 igår till klockan 11 idag :D Sötråtta!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi får nog lära oss att andas båda två tror jag ;) haha (träningsnarkomaner) =D Ja, det är toppen att träna för henne. Ja, de pratade om att du och någon/några fler var på väg.
När kan vi ses, så du kan få tillbaka dina filmer, tänkte jag på? Vi kan ju höras om saken.
Kram!