15 juni 2008

Lydnadsträning - FILM!

Nu ska jag faktiskt bli bättre på att ha roliga godisbelöningar till Myra. Hon gillar verkligen inte Orijjen torrmaten hon får i belöning nu (måste bygga värde!!!) och det ger såklart negativa resultat.
Vid trixklickning funkar torra matbitar suveränt, då blir hon vild o galen. Men slalom och lydnadsträningen kräver högre motivation. Vet egentligen itne varför hon inte fått bättre matbelöningar i den träningen. Dumma matte!
Men idag skar jag till lite korv och körde lydnad, OHOJ vilken attitydförändring! Inte sackar hon i fotgåendet inte, snarare tvärtom. Tänkte börja varva externbelöning med mumsig matbelöning från handen vid fotgåendet för att få en actionfylld attityd av min sessa!

Mamma kommenderade oss för första gången och det gick faktiskt helt okej. Men det var lite mycket skutt vid sidan från Myras del så det blir meer träning! Bler såå taggad till o starta lydnaden. Kanske skulle vi starta på träningstävlingen redan i juli o inte vänta till augusti? :P

Spana in filmen:




Såhär ser veckan ut:
Måndag:
trick-klickning. fokus på: "vänd om", "dansa" och backa
Tisdag: Agility. fokus på: däcket och säcken, olika vinklar och avstånd
Onsdag: Till mormor och morfar på landet, fokus på; att ha myysigt. Ev. lydnad: Platsliggning och hopp
Torsdag: Agilityträning i flen? Fokus på: hopp-säcken, velodrom övning, ev. slalom
Fredag: Midsommar o sill o potatis för råttan o mig. Ev. trix-klickning
Lördag: Lydnadsträning, fotgående och apporten
Söndag: Agility. Fokus på: slalom, raka motivationsbanor med minst 3 hopphinder och 2 andra hinder.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint de såg ut med lydnaden på filmen! :D Och fullt träningschema för kommande veckan ser jag :)

Anonym sa...

Hej hanna o Myra! Är ofta inne här o läser o det är alltid lika trevligt. Är dålig på att kommentera vilket jag vet är kul...man vill ju liksom veta vilka som kikar in! Vad fint det ser ut med eran lydnadsträning..klart ni ska ut o testa o tävla snart...lika bra o ha preimären gjord sen rullar det ju liksom på! Soja o jag startar tvåan framöver...nöter in de nya momenten o det ser helt ok ut än så länge!! Ha en superskön sommar! Kram Emma o Soja

Anonym sa...

Hanna, Hanna, Hanna. Imponerande som alltid. Vi har försökt träna på de stillsamma delarna av lydnadsettan idag, men de blev lite oönskat fartfyllda. Jag vet inte vad det är för medicin Snawa fått, men hon är i gaaaasen. Platsliggning blev inkallning utan kallande. I en helsikes fart och med enorm glädje. Kul att hälften av mina hundar är glada i alla fall :)

Anonym sa...

Men photoshop har inte kommit in i datorn än.. allt tar tid när Mahyar ska fixa!
Du kan få när du kommer ner =P