13 mars 2008

Tiden som försvann

Riktigt dåligt med uppdateringar nu för tiden, veckoplaneringarna är sena (kan iaf säga att jag har dom i mitt huvud :P) och jag skyller allt på skolan. Men snart är det iaf lov och då hoppas jag att det blir hund för nästan hela slanten!

Har trots allt blivit en del träning *stolt* hittills. Myra jobbar på och hon har verkligen fått tillbaka ork. Tror det är lättare för alla nu när vi går mot ljusare tider. Tänkte bara skriva ner det vi håller på att fokuser på för till fället, jag behöver lite översikt!

Lydnad:
Platsliggning
Det går segt, men heldre sakta och säkert. Hon ligger mellan 5-10 sekunder utan hjälp. Slänger jag in lite omvänt lockande kan hon nog ligga hur länge som helst. Ska börja få in lite störning och höja kriterier tänkte jag.
Utgångsposition
Håller på att träna upp motivationen där, Funderar på attbörja med klossträning... Lite sneda sättanden, hmm. Träning, träning!
Fotgående:
Baklänges är det superfint och börjar bli bättre framåt också. Har börjat att aktivt träna mer svängar vilket går bättre än förväntat.
Ställande under gång
Går bra när jag går framlänges och sämre när jag går baklänges, är väl inte helt fel men jag vill att hon ska fixa det när vi går nos mot nos också! Vi kör stadgeträning varvat med klick för snabba ställanden.

Agility:
Släpp på hopphinder
Använder skålen och kastar leksak, 95% av fallen externbelöning. Släppet börjar komma mer och mer, har 5-6 meter till hindret och hon tar det fast jag står kvar eller springr åt ett annat håll. Ska börja lägga in flera hinder efter varandra så hon fokuserar på benen och inte skålen. Myra har nämligen skapat en fixering vid skålen så ibland när jag belönar slänger jag en tom skål till henne som hon får lalla runt med. Lättroat och sött!
Slalom:
Kör fyra pinnar, olika ingångar. Den som går sämst är kl.12 men vi närmar oss sakta men säkert. Gjorde ett bakombyte idag vilket gick superbra! Ska börja variera mig, ibland två pinnar och träna ingångar och ibland 6 pinnar att träna själva forseringen. Ska försöka börja med externbelöning där med.
Tunnel:
Kör den ca 1 träningspass i veckan (när vi kör med vårat agilitygäng) släppet på raka tunneln börjar komma. Hon älskar verklugen tunneln men det är dags att börjar böja den mer nu!

Freestyle:
Snurra/Arruns
Vi tränar på att hålla koll på VAD det är jag säger och vilken hand jag använder så Myra ska ha lite mer uppmärksamhet och inte bara snurra :P
Åttan
Jag ville få upp tempot lite, det går när hon är pigg men inte på morgonprommenaderna :P
Baklängeszick-sack (?)
Klockrent, ska höja hennes uthållighet bara
Zick-zack
Ingångarna är fina och hon börjar hålla sig till snyggare och snävare bågar, lite mer fart vill jag ha!
Buga
Har börjat sätta kommando på idag, tror inte jag har klickat in ngt enklare, hon tycker det är super kul!
Backa
Börjat klicka om det idag, hon fattade galoppen på två klick! Hurrey!

Övrigt
Balansbollen.
Hon står stadigt med två tassar på backen och två på bollen. Har börjar shejpa hennes huvud så hon ska vila det på bollen, bara för att :P Ska försöka shejpa upp bakbenen sen
Viltstspår
Spårade med blod igår (för andra gången), i regn! Och det tog min råtta suveränt. Blir förhoppningsvis ett anlagsspår på påsklovet. Exciting!

Många bollar i luften, otroligt hur mycket en hund kan lära sig på så kort tid"
Vi lever loppan och Myra är pigg, glad, BUSIG och söt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ni två är SJUKT organiserade och duktiga! Jag väntar in fortsättning/tävlingskursen för Snawel och låter Prinsessan vara Prinsessa... Tar det luuuugnt. Very, very lungt.
kraaam

Anonym sa...

Härlig planering! Ska bli roligt atts e er framöver. Just nu lägger vi ner mycket tid på just släpp och självständighet. Det går bättre och bättre, men som jag alltid tjatar om så ska det bli skönt när banan kommer tillbaka och man kan träna när man vill! Sommar, sommar.... :)
Ses vi i helgen?
Puss på er! <3