02 mars 2008

Supersuccess!

Så har ytterligare en vecka gått, tiden går sjukt fort och jag vet inte riktigt var dagarna tar vägen! Men det betyder ju också att sommaren närmar sig med stormsteg och hundsomrar är det bästa jag vet.! Tänk så mycket kul man kan göra!
Har anmält mig till dp-forumets storträff uppe på fliken i augusti nu. Många härliga människor och deras fina hundar, tyvärr är det sammtidigt som utställningarna i norrköping/nyköping men eftersom jag ändå inte hade tänkt ställa Myra är det ju inte en sån stor miss....

Utvärdering av "träningen" för vecka 9.

Esamhetsträning:
-låta Myra ha en ensamstund per dag, varva mellan öppen och stängd dörr och i och utanför buren.
Njaaa, inte en ensamstund per dag, men iag 3 stunder har det blivit... Skärpning till nästa vecka..
-Myra ska sova en natt i buren
Check check! Efter jag hade varit ute o partajat och kom hem vid två på natten så slängde jag bara in Myra i buren och eftersom hon var så trött var det nemas problemas, hurrey!

Övrigt:
-minst två koppelprommenader
tilloch med 3, och dessutom riktigt riktigt lyckade sådana, hurra hurra!
-se till att jag INTE småtränar med henne på prommenaderna
Här har det faktiskt gått bra, Myra har fått vara lös och lalla runt lite själv men jag har belönat all spontankontakt och spontangalopp mot mig.
-Kampa lite med fokus på viktförskjutning bak eller omvänt lockande (höj kriterierna där)
Har faktiskt bara kampat en gång i veckan, ville verkligen ge henne vila så det känns bra att ha "misslyckats" med denna planering. Men det blir till att köra nästa vecka. Med höjda kriterier!

Blir kul att dra igång lite mer träning nu igen, men jag måste hitta någon sorts balans. Ska og börja använda tidtagare när jag tränar så ett pass inte blir längre än 1,5 minuter eller bestämma mig för att jag inte klickar upp mer än 10 godisbitar/träningsgång... Ska prova nästa vecka och se och hoppas på att det funkar bättre!

Idag tog vi två slalom efter morgonprommenaden, två klockrena 4-portar tog hon, men full fart och externbelöning! Ska se till att ta det en eller två gånger per dag och olika vinklar och avstånd, se till att gå baklänges och springar förbi varvat med att stå kvar.

Min råtta är ju helt otrolig ,sjukt att det får plats så mycket kunnskap i den lilla kroppen! Och vet ni vad det bästa av allt är? Att hon är min min MIN! :D

Agilityträning idag, blir säcken, böjd tunnel och ev lite balans..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad rediga ni är!
Lycka till med kommande vecka =0)

Anonym sa...

Har helt glömt.. titta här:
http://www.arion-petfood.se/maintenance-small-breed.html

Anonym sa...

Tack för de fina orden i vår Gästbok! Alltid kul att höra från icke-kelpie ägare att man gillar våra hundar!

/Anna

Anonym sa...

haha, roligt att läsa att du måste planera in koppelpromenader och att inte träna under promenaderna. En annan måste mer eller mindre ha sina i koppel, i alla fall runt om i kvarteren. Släpper man allihop samtidgt röjer de runt och låter så mycket vilket nog gör invånarna i lilla byn tjuriga ;) Man får se lite annorlunda på träning när man har tre att ta hänsyn till. Ingen får bli åtsidosatt o.s.v. Ja, du känner väl igen "problemet" kanske?!
Roligt att vi ska ses och ha hundparty tycker jag! Roligt att testa på viltspår också, har aldrig gjort det förut...
Vad tyckte du om träningstävlingen i söndags? Tycker du att Ella blivit bättre med att släppa mig nu? Lämna gärna kommentarer, du är bra på det och de är lätta att ta till sig!

Puss&kram