20 oktober 2008

Steg två av tre på vägen mot AGILITYINSTRUKTÖR.

Som sagt, en verkligt härlig men lång helg!
Hela helgen har tankarna på VAL och VÄRDE fortsatt och utvecklats. Blöning har vi pratat och disskuterat mycket också.

NÄR, VAR, VAD, HUR, VARFÖR ska vi belöna?
Mycket tänkande här, hur har jag gjort tidiagare, vad har det EGENTLIGEN gett för resultat och HUR kan jag ändra på min träning.
(Mycket inspiration, har inte tid att gå i skolan nu, vill bara träna hund! Tur att vi har lov nästa helg!)

Vi arbetade med olika kombinationer i grupper om tre där en arbetade med sin hund, en var "instruktör" och en var observatör. Riktigt roligt, observerandet är verkligen jätteintressant!
Myra jobbade jättefint och hennes kamp börjar bli farligt bra! Känns kul att kunna belöna med något som betyder något!

Ninnie har också "pushat" oss till att verkligen tro på oss själva, vår träning och vår hund. Fick det verkligen bevisat bildligt framför oss på 2 stora punkter, bara under helgen.
1. Jag har fastnat i kroppskontrollträningen med Myra, vill att hon ska stå med alla 4 tassar på en konservburk. Har fått upp baktassarna, men inte mer.
Ninnie stöttade och gav lite råd + världens bästa tomatkonservburk från Willys ;)
Så tog jag tre korta pass (ca 20 godisbitar/pass) på lördagkvällen. Sen stog Myra med alla 4 på burken... :D Ska fota!

2. Ville prova Ninnies slalombågar eftersom jag bara tränat vänsterslalom med Myra och känner mig lite låst själv med hur jag ska träna högerslalomet (jag känner mig helt handikappad där, vet inte VAD eller VAR jag ska belöna, trots att det är samma princip som när jag frishejpade vänsterslalom).
Ninnie kollade när vi körde ett 4 pinnars vanligt vänster. Hon sa att slalombågar var helt onödigt eftersom Myra har ett jättefint slalom. Jag var skeptisk.
Sedan bad hon mig prova ett bakombyte vilket gick utan problem (har iaf kört det några gånger). Sen tyckte hon jag skulle prova att starta med Myra på höger sida, säga: slalom och bara köra på.

MYRA TOG HÖGER KLOCKRENT!
(På söndagen tog hon även 8-pinnars högerslalom, klockrent. Tack vare Emelies "pushande")

Det har blivit mycket diskussioner den här helgen. Riktigt kul att lyssna på hur och varför man gör som man gör!

Det som var mest jobbigast båda helgerna men som verkligen var det som gav mig den största insikten var alla övningar när vi verkligen skulle SÄTTA ORD på det vi menade. VAD menade vi?
Här fick jag inse hur mycket man tar för givet att andra "ska" förstå, dessutom fick jag klart för mig hur jag SJÄLV faktiskt menade och vad jag ville. Vilket är en stor hjälp i mitt egna tränande också!

Ninnie lyckades inte bara inspirera mig, dessutom lyckades hon få mig helt såld på hennes rara bordercollies, hade hon inte hållit hårt i kopplena igår hade en liten Kate säkert slunkigt med mig hem!
Tack allihopa för allt! Vi var grymma! Nu är det bara provet kvar! Lycka till!
Emelie tog massa läckra bilder på myra i slalomet, ska slänga ut dom så fort jag får dom!
Måste få med lite Myraprat i slutet också; Myra har skött sig underbart bra! Charmat människor med sitt nya sociala sätt :D Hurra säger jag! Legat fint i buren vid teorin och lekt snällt och fint med alla 15(!) hundarna.
Jag blir bara mer och mer imponerad av min lilla råttsork för varje dag som går alltså!
Helt otrolig!

3 kommentarer:

Helena, Quince och Otto sa...

Meee hallå. du glömde säga att min prins Quince var den allra duktigaste på alltihop av allihop. Slarver ;)

Anonym sa...

Kan avslöja att jag inte är det minsta förvånad över Sorkens beteende. Hon är en fin gnagare.

Anonym sa...

Bara slutprovet kvar nu då? A2:an är minst lika rolig och givande... ;)(sikta på den också?!)
Kul med högerslalomet. Tänk att man alltid ska krångla till det som förare?! Det låter som om att ni kommit längre än vad du vill erkänna - testa gränserna för att veta vart ni ligget!
Kram, kram.