13 oktober 2008

Helgen i ord

Som jag skrev igår så fick jag en del att tänka på under helgen! Nu har jag fått lite sömn och i alla fall låtit en del sjunka in.

Hela helgen har vi koncentrerat oss mycket på att sätta ord på saker. Sätta ord på saker så alla förstår vad vi VERKLIGEN menar. Som Ninnie sa;
Kan vi inte uttrycka hur vi vill att, ex. våra kursare ska utföra övningen, hur ska dom då veta vad vi verkligen menar?

Vi har funderat över:
-VAD det är vi ska göra
I form av att dela upp uppgiften i (ta t.ex. slalominlärning):
-Vad ska göras, vilka metoder finns
-Hur ska det göras?
-Vilka kriterier, vad för signal, belöningsplacering och med vilken belöningsfrekvens ska det ske?

Det har varit riktigt svårt men otroligt lärorikt.
Ex. "Det gäller att vara tydlig med vad man säger så alla förstår på kursen", Då kontrar Ninnie med: Vad ÄR tydlig? HUR menar du nu?
Gräva djupt i hjärnan med andra ord.

Sedan har det varit mycket prat om operant inlärning (hurra hurra det älskar jag!). Mycket som var gammalt för mig men alltid bra att repetera, men sen kom guldkornen. Sådana saker som jag inte tänkt på eller tänkt tvärtom på.
Ta t.ex. däcket som exempel.
När Myra hoppar rätt får hon belöning och massa beröm.
När hon/Om hon skulle hoppa ramen sänker jag ned axlarna och tar tillbaka henne från början utan att säga något så hon får göra om.

Skitbra, eller hur. Hon får belöning när hon gör rätt men inget händer om hon gör fel, då får hon prova igen. Hm, jo så tänkTE jag med.
Om man istället ser det så här:

Första exemplet är likadant:
När Myra hoppar rätt får hon belöning och massa beröm.
Det är i nästa steg ändringen kommer.
Om/när hon hoppar ramen får hon istället beröm och så går vi tillbaka och tar om.

MEEN! Varför ska man berömma när hunden hoppar i ramen??
Hunden har ändå gjort ett bra försök, uteblir ett beröm när hunden har gjort ett "felförsök" kommer hundens glädje att försöka ändå minska. Trots att vi inte säger något rätt eller fel. Skulle jag istället berömma Myra för hennes försök men fortfarande göra att en belöning uteblir finns glädjen att försöka fortfarande kvar.

Hänger ni med?
Det handlar helt enkelt om att visa uppskattning för ALLA hundens försök!
Provade redan i Söndags morse med detta när jag ställde upp ett 4-pinnars slalom. Jag vet inte om jag bara inbillade mig men jag berömde den gången Myra gjorde ett "felförsök" och så fick hon prova igen och JAG tyckte iaf att hennes entusiasm fanns där!

Ninnie pratade också om det viktiga i att bygga värde i ALLA hindren och om lite fler sätt (som jag inte haft många tankar på) att göra det på.

Sedan fick jag också lite tips på hur jag kan göra med Myras gunga, alltid lika bra!

På lördagskvällen fick jag också se en Bob Bailey film Ninnie hade med sig. Att se fotograferande kråkor som användes i spaningsuppdrag av militären, hamstrar som akrobaterade och grisar som gick på bakbenen var inte annat än INSPIRERANDE!
Nu vill jag lära Myra allt, och lite till!

Snälla Ninnie lämnade dessutom tre filmer här hemma jag får låna till nästa gång:
-Susan Salos hoppteknikfilm på 4 timmar :D
-Greg Derretts; A winning combination
-Susan Garretts; Crate games

Tror att skolan får skjutas upp en vecka :D

7 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar din blogg, får själv hem en dp tik nästa fredag , längtar så! Din blogg är väldigt inspererande! har du några tips när de gäller dvärgpinscher? detta är min första. mejla gärna! ewe91_@hotmail.com MVH

lillajag sa...

ååh vilken insprirerande kurs du varit på. kul! jag blev duktigt taggad av att bara få testa lite. :)

Anonym sa...

Tack så hemskt mycket, det var roligt att höra! Alltid kul när nån gillar ens banor, fast, jag kommer säkert att rita banor nån gång som inte passar just dig :) Då passar de nån annan istället :)

Anonym sa...

Yes, nu är det FILMTAJM som gäller :-)

Anonym sa...

Oj så mycket att läsa nu. Det var några dagar sedan jag kikade in. Kul med a film på framtass jobbet. De har kommit ungefär lika långt våra voffs.

Ang dagens blogg så kan jag bara instämma. Jag har tränat så ett par månader nu med att berömma även om det blir fel och vilken skillnad det blir i hundens engagemang. Mycket bra.

Varför bor du så långt bort, jag hade gärna haft en filmkväll hos dig kan jag lova=)

kram Ullis

Helena, Quince och Otto sa...

Raring, du är så duktig och bra. Din planering och genomförandet av (åtminstone första halvan av) kursen har ju funkat super. Nu ska vi kolla film och försöka vila upp oss till nästa helg ;)

Kate sa...

Jag, grabbarna och matte tackar för en härlig helg!

Jag har kompletterat min önskelista också. Jag vill sååå gärna ha en litem, len racerråtta att leka med. Hoppas hon förstås att jag behöver en så'n!