28 januari 2009

Upp till kamp

Som sagt, nu har vi tagit tag i kampandet. Det går bra och är roligt!
Det vi sysslar med nu är:
-Klicka när Myra tar tag i kamptrasan och skjuter vikten bakåt (först klickade jag bara för att hon grep trasan).
Vi har också börjat lite smått med omvänt lockande i form av en öppen godishand bredvid kamptrasan för att förtydliga det faktum att hon ska ha trasan i sin mun (stängd hand när hon släpper trasan, öppen hand när hon griper).
Ger henne också en godis varje gång jag tar trasan på "tack" så det blir värdebyggande i trasan och så jag inte tar ifrån henne den när hon släppt den fint.

Otroligt hur mycket kamplust hon tappat, dumma jag trodde ju att hon alltid skulle älska kamp när vi hade kommit igång så bra, detta visar ju bara tydligt att jag verkligen måste hålla igång allt och hela tiden utmana och påminna Myrlingen!

Utvecklingen av kampandet kommer så småningom bli att släppa efter kamptrasan lite när hon har viktförskjutningen bakåt så hon får "döda" trasan lite själv och försvåra det omvända lockandet.
Det jag ska försök fokusera på i detta är också att vi ska leka tillsammans, fokusera mycket på att hon kommer fort som bara den till mig med leksaken och inte tar tusen år på sig för att hon ska döda den några gånger först.
Det är iaf kul!Bilden är tagen av Jenkus nästan exakt på dagen, men förra året på klickerkursen för Fanny Gott och Thomas Stokke. Det var då jag, första gången insåg hur bra och kul det är med en hund som uppskattar kamp och som kan kampa i alla sorters miljöer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Memories!
Våra råttor var bäst den dagen och som de kampade! Jag måste verkligen finna den motivationen igen.
Har du försökt få upp kampandet på något annat sätt än att klicka? *nyfiken*
När kommer du hit till mig och Leia, Ben & Jerry? =P