05 maj 2009

LK1 välkomnar Myra!

Igår hade Myra varit i vila i 6 dagar. Trots klickerträning höll hon ändå på att krypa på väggarna. Passande nog hade mamma agilitykurs så jag tog med mig Råttan till klubben.

Lydnad på schemat.
Vi slipade med klickern på svängar och helomvändningar i fotgåendet och det kändes faktiskt bra. Nästa gång ska vi fokusera på uthålligheten på raksträckor. Men det känns inte osm det är så mycket kvar!
Snabba lägganden fokuserade vi på mest på skojj, hon tycker verkligen det är asroligt!
Så här tränar vi snabba lägganden:
Jag börjar med att stå näsa mot nos med henne och shejpar henne till ligg, så snart hon ligger klickar jag och slänger fram kampleksaken så kampar vi ihjäl oss. Sen fortsätter jag så några gånger och allt eftersom hon blir säkrare börjar jag röra mig bakåt. Igår sprang jag baklänges som en tok medan hon slänger sig ner för kung och fosterland!

Blev också några platsliggningar, men jag måste utöka tiden mer, just nu håller jag på och fegar fram när hon faktiskt kan mycket längre. Skärpning på mig där!

Efter 30 minuters ihärdigt lydnadstränande körde vi lite trixshejping med störning. Lyfta på en tass (ska bli vinka tror jag) och backa upp för ett träd (första gången vi kör det). Gick riktigt bra, hundungdomen pågick bredvid oss på planen men hon backade finfint och stog upp på framtassarna med baktassarna högt uppe (okej, relativt sätt, hon är ju inte så stor)på trädstammen.

Sen fick vi agera lite visningsobjekt på nybörjarkursen och efter det körde vi en lätt kombinationn som avslutning på vårt extremt härligt långa pass!Shiet vilken duktig hund jag har! Fart, glädje och humor!

Inga kommentarer: