26 mars 2009

Vad ska man säga?

Idag insåg jag att det inte är så lätt att gå ut på promenad med vår flock för tillfället.
Dessa faktorer är förmodligen något som är påverkande:
-Myra har vårkänslor och har konstant spatt och försöker dra igång Ylva (som ska vila och ta det lugnt), eller så rusar hon löst fram och tillbaka och ler med hela kroppen! Vill ju inte koppla henne när hon är så lycklig!

-Ylva ska vila och ta det lugnt men försöker attackera Myra så fort hon kommer i närheten av mig, detta gör det svårt för mig att kalla in Myra...

-Ylva löper och vi har en han-hund.

-Quince som är han-hunden vill konstant para sig med Ylva så han försöker lixom kasta sig på henne då och då (jag går på helspänn hela promenaden kan jag ju meddela), när det inte går ser han ut som en misshandlad dränkt katt några sekunder tills han försöker igen, emellanåt slickar han på Ylvas kiss.

Ylva och Quince går i koppel eftersom Ylva ska vila och Quince vågar jag inte ha lös, för att kunnda belöna Ylva när hon inte attackerar Myra, Quince när han inte drar eller försöker para sig med Ylva eller belöna Myra när hon väl lyckats ta sig in till mig på inkallningen eller bara för spotan ögonkontakt, för att lyckas med detta behöver jag hålla Ylva och Quince i samma hand för att med min andra hand kunna belöna. Det är inte lätt att ha Ylva och Quince gåendes bredvid varandra....

3 kommentarer:

Anonym sa...

ha ha ha låter som en rogivande underbar promenad. Det ska vara hälsobringande med hund säger de..... =)

Ullis

lillajag sa...

haha verkar vara kul på era promenader just nu - not!

Anonym sa...

...det är mycket lättare med tre tikar - hahah! ;o)